En ny undersökning som genomförts av Hermelin Group på uppdrag åt Länsförsäkringar visar att sju av tio svenskar vill ha svensk mat på tallriken och är beredda att betala mer för det. 71 procent av befolkningen tycker det är viktigt att maten är producerad i Sverige. 89 procent av dessa är villiga att betala extra för den maten. Delar man upp det mellan könen så anser 78 procent av kvinnorna och 61 procent av männen att det är viktigt att maten är svensk. Totalt frågades 13 193 svenskar.
Av undersökningen framgår inte varför svenskarna anser det viktigt att köpa svensk mat. Det finns flera tänkbara skäl till varför man kan tänkas vilja köpa svensk mat. Utifrån miljösynpunkt är det i regel alltid bäst att maten färdats så kort väg som möjligt. Rent nationalekonomiskt är det så klart också bättre om maten som köps är svensk. Då gynnas svenska producenter i flera led allt ifrån odlare/uppfödare till slakterier, bagerier, paketering, transportfirmor osv. Många förknippar nog också svensk mat med hälsa vilket dock inte är korrekt. Man kan köpa nyttig och onyttig mat från alla länder. Svenska djurskyddslagar är bättre än en del andra länder men lämnar också en del att önska.
Just miljösynpunkten är dock sannolikt ett skäl i dessa tider då människor blir allt mer medvetna om hotet mot vår planet. Att så pass många svenskar säger sig vara beredda att betala extra för närproducerad mat är ett tecken på att människor bryr sig. Vi konsumenter kan påverka mer än många tror. Sedan är det så klart osäkert hur många som verkligen väljer den dyrare svenska varan när hon väl står i butiken och inte har en telefonist från Hermelin Group i örat.
Samtidigt visar en rapport från AC Nielsen att svenskarna köper färre light-produkter. Svenskarna väljer nu feta produkter med naturliga smakämnen. Svenskarna köper exempelvis mindre läsk och framför allt är det light-läsken som tappar andelar. Svenskarna försöker alltså inte bara välja bort socker utan undviker också onaturliga tillsatser som sukralos och aspartam. Istället har exempelvis försäljningen av honung ökat.
Företaget spår också att nästa stora trend inom dagligvaror blir en ny ”grön våg”. Hälso- och miljötänkande är på frammarsch i Sverige. I framtiden kanske inte sjukdomar på grund av felaktig kost tillhör de största folksjukdomarna. När man läser glada rapporter som dessa får man hopp om en framtid på den här planeten.
Nåväl, nu ska jag bryta mot allt jag predikar och gå iväg och köpa mig en fastlagsbulle. Jag gillar trots allt traditioner också.
Källor:
Länsförsäkringar: Sju av tio föredrar svensk mat (PDF)
Land: svensk mat får kosta mer
AC Nielsen: Svenskarna väljer smak och naturlighet framför lightprodukter
AC Nielsen: En ny ”grön våg” – nästa stora trend
Market: Svenskarna ratar lightprodukter
SvD: Laktosfria semlor i år
DN: Fet mat lockar allt fler
Läs även andra bloggares åsikter om mat, svensk mat, aspartam, sukralos, socker, light, lightprodukter, hälsa, miljö, läsk, grön våg
tisdag 5 februari 2008
Svenska konsumenter är medvetna
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Förstår inte folks förtjusning över den svenska "bonnbakelsen" semla. En torr vetebulle , ta bort sockret ur degen så kallas den skapelsen småfralla.
Hur många skulle komma på tanken att att fylla upp en småfralla med en pytteklick mandemassa + mängder med äckligt översötad fet grädde?
Detta är en svensk tradition som verkligen bidrar till s.k "Kakröv" dvs.. ändan som en logdörr..
En gång är som vanligt ingen gång- från oktober till midsommar.. tills pumpen och lederna ger upp..av överlasten och fettvalkarna ..
Först då blir det ett folkhälsoproblem..
Skicka en kommentar