söndag 10 februari 2008

Al Gore och dubbelmoralen

Jag tycker det är viktigt att en person som Al Gore arbetar med miljöfrågan. Det behövs kända människor som för fram dessa frågor eftersom människor och framför allt media är så enormt imponerade av titlar och kändisskap. Därför blir det aldrig samma sak när en vanlig dödlig människa lyfter fram en fråga som när en kändis gör det. Al Gore är också en sådan kändis som inte i första hand förknippas med skandaler vilket gör honom till en trovärdig representant. Om Britney Spears eller Paris Hilton skulle börja diskutera miljöfrågor så skulle media skriva men det skulle bli utifrån en mer komisk vinkel och något fredspris skulle de inte få, hur mycket experter de än hade bakom sig som tog fram fakta åt dem. Det skulle bli lite som när Linda Rosing skulle starta ett nytt parti. Media skrev naturligtvis om det eftersom de skriver om allt Rosing gör, men ingen tog henne på allvar.

Men jag litar inte på Al Gore. Det han säger är säkert bra, men jag har svårt för politiker och Gore är den klassiska amerikanska politikertypen. Hade han inte förlorat valet mot Bush så hade han säkert struntat totalt i miljöfrågorna. Jag lyssnar därför hellre på antingen vanliga människor eller experter. Inte politiker. Om Gore verkligen tog frågorna på allvar så hade han väl inte åkt runt på sin politikerturné i flygplan som spyr ut skräp? Han hade väl bokat plats på flygplan med andra passagerare? Han hade väl försökt boka sina turnéer som han slapp flyga fram och tillbaka över jorden. Han hade exempelvis lagt en Europaturné där han kunde diskutera i land efter land istället för att flyga fram och tillbaka mellan kontinenterna.

Så, nej, jag vill inte lyssna på Gore. Han har säkert viktiga saker att säga men jag tycker att man först måste visa i handling varför man ska bli lyssnad på. Det har inte politikern Al Gore gjort.

Egentligen ville jag bara publicera den här bilden som jag tycker är bra, men blev tvungen att förklara varför jag publicerar den. Här är den:




Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Nu har jag inte råkoll på Al Gore och hans historia, men han har varit en miljöapostel långt innan han förlorade presidentvalet. Han har t o m (enligt honom själv) förlorat en och annan större politisk kamp p g a att han pratade för mycket miljö. Så det är ingalunda några nya frågor för honom, men efter valförlusten har han både plattformen (kändisskapet), tiden och friheten att ägna sig åt det på heltid.

Och visst, allt annat lika hoppas man såklart att framför allt miljöförkämpar gör miljövänliga val så långt det är praktiskt möjligt. Men man kan å andra sidan inte kräva att så fort man förordar hållbarhet, måste man själv vara en ängel. Skulle inte bli mycket sagt i ämnet då. Själv tycker jag att det Al Gore gör är utomordentligt. Han har gett uppmärksamhet åt ämnet som ingen annan lyckats med.