måndag 18 februari 2008

En bra idé

Jag läser i media att en politiker i Nässjö föreslagit att ickerökare ska få en dag extra ledigt. Politikern bakom förslaget är moderaten Marie-Louise Ekholm som vanligen arbetar som läkare. Hon hoppas att den lediga dagen, om hennes förslag går igenom, ska få anställda att sluta röka.

Förutom att behöva arbeta en dag mer än sina kollegor löper den rökande anställde:
· 15 gånger större risk att få lungcancer
· tio gånger större risk att få matstrupscancer
· tio gånger större risk att få kronisk lungsjukdom, KOL
· fem gånger större risk att få hjärtinfarkt om man är under 50 år
· tre gånger större risk att få hjärtinfarkt om man är äldre än 50 år
· tre gånger större risk att få urinblåsecancer
· tre gånger större risk att få slaganfall, stroke
· tre till fyra gånger större risk att få tandlossning
· tre gånger större risk för åldersblindhet, så kallad makuladegeneration.
Nu finns det tveksamt att förslaget går igenom. Många kommer att protestera mot att förslaget diskriminerar rökare. Själv är jag av en annan åsikt. Man belönar dem som inte röker istället för att straffa dem som inte röker. Det är en utmärkt väg att gå. Rökning är ett helvete och om ni frågar mig borde tobaksprodukter förbjudas. Sverige skulle stanna några dagar men samhället skulle må oerhört bra av det.

Nu tänker säkert någon att vuxna människor själva måste få välja om de ska få röka eller inte men de flesta hr börjat röka när de var väldigt unga. Att sluta är inte helt lätt. Ingen människa behöver cigaretter eller snus.

Men, detta är som sagt min egen uppfattning. Att försöka motivera människor at sluta röka är genom att erbjuda en extra dag ledigt är naturligtvis något som jag applåderar. Jag hoppas förslaget vinner gehör.


Källor:
Dagen: Hon vill ge ickerökare ledigt
Dagens medicin: Läkare vill ge ickerökare ledigt
Sjukvårdsrådgivningen: Rökning och snusning
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer: