söndag 24 februari 2008

Böckerna du inte får missa på bokrean!

Nu närmar sig årets stora bokrea, en av våra allra roligaste traditioner om ni frågar mig. Jag passar alltid på att köpa en mängd böcker på bokrean. Först köper jag ett gäng som jag ”måste” ha när bokrean öppnar. Därefter besöker jag bokhandlar i alla städer jag passerar medan bokrean pågår och hittar ibland ytterligare fynd. Mot slutet av bokrean är det sedan vanligt att många bokhandlar sänker priset ytterligare, ofta halva rea-priset på en mängd titlar. Då brukar det bli ytterligare några titlar.

Jag tänkte ge några tips på böcker som jag hittat på denna bokrea som börjar den 26 februari. Många titlar finns hos flera bokförsäljare men jag har valt att hänvisa till Adlibris för att det är där jag tittat mest. Flera av titlarna kommer ändå köpas i den lokala bokaffären eftersom jag tycker det är viktigt att stödja dem. Väldigt många bokhandlare har tvingats stänga sina butiker och det är tråkigt. Jag köper helst böcker efter att ha fått stå och bläddra lite i dem först, känt på kvalité och vikt, format och papperssort osv. Blir det någon krona dyrare så väljer jag därför ändå hellre en bokaffär i stan än att handla på nätet.

Här följer dock lite titlar jag intresserat mig för:

Bitten Jonsson och Pia Nordström: Sockerbomben : bli fri från ditt sockerberoende

SockerbombenJag har inte läst boken men fått den rekommenderad. Därför hamnar den i min bokkorg. Den här boken beskriver vad sockerberoende är och genom ett test kan man mäta sin egen sockerkänslighet. Boken innehåller dessutom råd och tips om hur man tar sig ur sitt sockerberoende. Boken förklarar också varför det är viktigt att ta sig ur sitt sockerberoende. Dessutom ska boken vara lättläst.

Orla Zinck och Torben Hallas-Möller: E-nummerboken : konserveringsmedel, smakförstärkare, färgämnen, sötningsmedel : effekter och biverkningar

E-nummerbokenE-nummerboken har jag skrivit om och hänvisat till flera gånger på bloggen. Jag tycker att boken är oerhört praktisk. Den hamnar inte i min bokkorg eftersom jag redan har den men skulle jag vara tvungen att bara rekommendera en enda bok så skulle det vara den här. Den är oerhört användbar. I boken finns alla e-nummer uppräknade och till varje nummer ingår information om vad det är, eventuella risker för hälsa och miljö och varför det tillsätts. Boken innehåller också ingredienser som inte har e-nummer men som ofta tillsätts i mat och andraprodukter vi köper. Boken är ett starkt vapen mot oseriösa livsmedelsproducenter.

Mikael Persson och Bodil Sjöström: Klimatsmart : din guide till en miljövänligare vardag

KlimatsmartDet här är en bok som jag ofta stått och tittat på och bläddrat i men aldrig köpt. Anledningen har varit att priset har varit ganska saftigt. Omslaget är dessutom inte det snyggaste. Nu när den kommer på bokrean så passar jag dock på. Alltid kan man ju lära sig något och jag tillhör dem som alltid hellre tar till mig kunskap från en bok än från en datorskärm. Boken innehåller tips på hur du i din vardag kan medverka till en bättre miljö. Om många tar till sig små tips kommer det bli stora förändringar. Därför köper jag boken och kan förhoppningsvis bli lite klokare och lite jobbigare mot människor i min omgivning med små tips på vad de också borde göra.

Jeremy Leggett: Till sista droppen : Den kommande oljekrisen och de nya lösningarna

Till sista droppenAv beskrivningen tycker jag att boken låter intressant. Jag har dock aldrig hört talas om den tidigare. Den tillhör därför inte de böcker som köps i första omgången, men kanske senare. Frågan är dock intressant. Vad händer om oljan tar slut? Hela mänskligheten tycks idag vara beroende av olja. Vad gör vi när vi inte längre har någon?

Allen Carr: Äntligen icke-rökare! - det enkla sättet att sluta

Äntligen ickerökareBoken finns inte med på Adlibris bokrea men jag har sett den i andra kataloger. Jag behöver inte denna bok, men den rekommenderas av många som haft den till hjälp när de slutat röka. Författaren Allen Carr dog i december 2006 i lungcancer. Man hade upptäckt cancern i juni och den var då långt framskriden. Allen Carr slutade röka 1983 efter att ha rökt många paket om dagen. Sedan dess har han arbetat med att få människor att sluta röka och har då själv utsatts för mycket passiv rökning. Hans vänner menade att den passiva rökningen säkert bidragit till hans sjukdom.

- I så fall var det värt det priset att kunna hjälpa minst tio miljoner människor att sluta röka, sade han i en intervju i somras.

Det är de böcker jag just nu tänkt rekommendera. Kanske skriver jag senare om böcker som jag köpt under den långa bokrean. Vi får se. Min plånbok säger nej men min kunskapstörst ropar ja. Vi får se vem som vinner.

Innan någon skäller ut mig för att jag kommer med pekpinnar så vill jag dock påpeka att rubriken är mer retorisk än bokstavlig. Ni får missa böckerna om ni vill. Jag tvingar ingen att läsa något.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,
Twingly

Inga kommentarer: