Kanske kan luften bli bättre på Hornsgatan men också ett steg mot en bättre miljö med det nya förslaget om gratis kollektivtrafik. Enligt förslaget, som kommer från klimatberedningen, ska arbetsgivaren kunna ge sina anställda busskort så de kan ta sig till arbetsplatsen men buss eller tåg gratis. Fördelen för arbetsgivaren är att han kan dela ut busskorten som en skattefri löneförmån.
Fördelen blir naturligtvis att de som arbetar på inte allt för fattiga företag kan välja kollektivtrafik istället för bilen. Det tråkiga är att det inte gynnar alla svenskar. Helt fri kollektivtrafik borde inte vara någon omöjlighet. Det skulle kosta en del men man skulle också spara in pengar på att inte behöva ha konduktörer och spärrvakter. Busschaufförer skulle också känna sig trygga på kvällarna när de inte längre handskas med pengar och rånrisken därmed försvinner. En annan fördel är att vägarna skulle hålla längre med färre trafik.
Detta är så klart mina drömmar. Att anställda, som ändå är de som använder bilen mest, kan erbjudas busskort av arbetsgivaren är ett stort steg, om det blir verklighet.
Enligt förslaget ska också bensinpriset höjas med 70 öre. Jag har svårt att uppskatta en sådan miljöåtgärd. Människor på landsbygden måste ha möjlighet att röra på sig. "Men flytta in till stan då", tänker somliga stockholmare säkert. Jo, det kan de ju göra den dagen man kan odla all mat i fönstret i lägenheten. En levande landsbygd är ett måste för att Sverige ska gå runt. Höjt bensinpris innebär naturligtvis också att jordbrukarna måste ta ut mer betalt för sina grödor och blir det allt för dyrt så väljer folk istället att köpa importerad mat vilket knappast gynnar miljön.
Läs mer:
Aftonbladet: Bussbiljetten kan bli gratis
Ny Teknik: Klimatberedningen litar till ny teknik
Läs även andra bloggares åsikter om klimatberedningen, miljöpolitik, kollektivtrafik, busskort, luft, klimat, miljö, löneförmån, bensin, bensinpriser, vägar
tisdag 19 februari 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar