torsdag 21 februari 2008

Nikotinläkemedel i butikerna

Från och med 1 mars kommer livsmedelbutikerna kunna sälja nikotinläkemedel. Coop, Ica och Axfood har ansökt och fått tillstånd. Butikerna kommer kunna sälja plåster, tuggummi, sugtabletter, inhalatorer och så kallade microtab till alla som är över 18 år.

Jag tycker att det är ett utmärkt beslut. Fram till nu har det varit lättare att börja än att sluta röka eftersom cigaretter funnits i butikerna medan man varit tvungen att gå till Apoteket för att köpa nikotinplåster och liknande produkter. Jag skulle gärna se att nästa steg blir att man måste gå till speciella tobaksbutiker för att köpa tobak, på samma sätt som man idag måste gå till speciella spritbutiker för att köpa sprit.

På så sätt skulle det bli svårare för minderåriga att köpa tobak och fler skulle sluta på grund av svårigheterna att få tag i tobak. Jag vet att jag är antirökextremist och att rökare redan idag känner sig som en förföljd folkgrupp. Andra tycker att man ska få ha ihjäl sig själv om man vill. Själv är jag exrökare och oerhört glad att jag slutade, därmed vet jag också hur oerhört svårt det är för många. Ju svårare det blir att röka, desto lättare blir det att sluta.


Källa:
SvD: Nikotintuggummi i butikshyllorna
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: