torsdag 28 februari 2008

Falsk skinka, fiberbrist, kattmat och TBC

Lite dåligt med tid så detta inlägg blir istället några länkar till texter på nätet.

Skinkreklam ändras efter SvD-artikel
Svenska Dagbladet berättar att tillverkaren av Lönnebergaskinkan nu lovar att ändra sin reklam. Luft till salu har tidigare skrivit om hur tillverkaren Atria Chark och Deli blivit anmälda för sin ”naturliga” skinka som innehöll en mängd mindre naturliga ämnen. Ett steg i rätt riktning men framme är vi inte förrän de onaturliga ämnena försvinner.

Livsmedelsverket: Barn bör äta mer fibrer
Livsmedelsverket har undersökt matvanorna hos barn och kommit fram till att barn i snitt äter 13 gram kostfiber per dag, när de borde få i sig mellan 15 och 23 gram.

Karin Ahlborg: Därför äter jag kattmat
Kvällspressen ska alltid sticka ut. Gör de inte rubriker om sexchocker så är det Filip eller Fredrik som ätit sin egen röv. Därför läste jag inte denna text först. Men nu när jag gjort det såg jag att den ju faktiskt var ganska bra. Äter man katt- och hundmat så slipper man de värsta produkterna som stoppas i mat för människor.

Extremresistent TBC i 45 länder

Vetenskapsradion rapporterar att den extremt resistenta formen av TBC, som knappt någon medicin biter på och som hittades så sent som för två år sedan nu finns i 45 länder. Illa.

Tobaksfakta
Ingen artikel men en bra och informativ sida.

Med dessa länkar önskar jag er en givande läsning. Jag ska snart ta mig tid att komma med egna texter igen.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,
Twingly

Inga kommentarer: