Skinka, koksalt, socker, antioxidationsmedel: E325 natriumlaktat, E331 natriumcitrater, E301 natriumaskorbat; smakförstärkare: E621 mononatriumglutamat; konserveringsmedel: E250 natriumnitrit; stabiliseringsmedel : E450 natrium- kalium- och kalciumdifosfater, E451 natrium- och kaliumtrifosfater.
Det är bra att företagen granskas och anmäls. Alla borde göra det. Debatten som följde boken Den hemlige kocken fick flera företag att ändra sin marknadsföring men fortfarande är det många fuskare kvar. Om konsumenterna inte kan tvinga företagen att sluta ljuga så är anmälningar en utmärkt lösning. Man kan bara hoppas på en fällande dom eftersom det skulle kunna skrämma fler företag att sluta ljuga.
Atria fick för övrigt nyligen även hård kritik av Finlands konsumentförbund för att deras köttförpackningar anses vilseledande. Företaget har tagit fram ett eget märkningssystem som påminner om GDA-märkningen, fast det inte har med det att göra. GDA-märkningen ger konsumenterna en uppfattning om hur många kalorier en vara innehåller. Atrias egen märkning följer ett eget system vilket anses vilseleda konsumenterna.
Som jag tidigare skrivit är det ett första steg att få företagen att sluta ljuga. Nästa steg blir att företagen börjar sälja naturliga produkter utan farliga tillsatser, eller ämnen som tillsätts för att dölja hur undermålig maten egentligen är.
Källor:
SvD: "Naturlig" skinka med tillsatser
Luft till salu: Nu börjar de backa
YLE: "Atria vilseleder sina konsumenter"
SvD: "Det där med gammalt recept kan dom glömma"
Läs även andra bloggares åsikter om konsumenter, skinka, konsumenter, marknadsföring, mat
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar