tisdag 8 januari 2008

Nu börjar de backa

I högstas kom Mats-Eric Nilssons fantastiska bok Den hemlige kocken ut på marknaden. Boken avslöjade det fusk som pågår i hela matmarknaden. Genom att göra axplock kunde han visa hur det var ställt med brödindustrin, kött, grönsaker, öl, juice osv. Det är ett enormt fusk som pågår och vi konsumenter har ingen aning om hur mycket konstigt som vi stoppar i oss.

Bättre blir det inte av att producenterna hittar på reklamtexter som inte stämmer. Man skriver att bröd bakats på samma sätt som man gjorde för hundratals år sedan trots att brödet masstillverkas i enorma fabriker där bagaren med vit mössa och mjöl på näsan bytts ut mot robotar och maskiner. Dessutom innehåller bröder ämnen som inte fanns för hundra år sedan.

Nu backar matvarujättarna Familjen Dafgård och Felix, uppger E24. Familjen Dafgårds som tidigare sålde produkten Jennys Kåldolmar med information om att receptet ”inte har ändrats sedan vår mormor skapade det för 80 år sedan” kommer nu att ändra den texten. Nilsson har påpekat att tillverkaren sannolikt inte hade tillgång till ”emulgeringsmedlet E471, stabiliseringsmedlet E450 eller antioxidationsmedlet E304” för 80 år sedan. Felix, som ägs av livsmedels­jätten Procordia Food, sålde produkten Felix Rotmos som uppges vara riktig rotmos, trots att den tillverkades av pulver som bestod av endast 20 procent torkad kålrot. Nilsson ställde i sin bok den rättfärdiga frågan ”Hur ser i så fall ett mindre riktigt rotmos ut?”.

– Det som stod på förpackningen var klart vilseledande, även om vi ser det på ett annat sätt. Vi tänker att konsumenten förstår att tillagningen inte sker på exakt samma sätt som för 80 år sedan, men vi har varit hemmablinda och måste lära oss att sätta oss in i konsumenternas situation, säger Familjen Dafgårds marknadschef Michael Kaufmann, till E24.

Lustigt kan tyckas. Dafgårds förstår inte att kunderna läser på förpackningen och tror på vad det står. Kunderna borde istället ha förstått att Dafgårds och de andra producenterna talade i metaforer där ”färskt” betyder ”gammalt”, ”gammalt recept” betyder ”modifierat recept”, ”äkta” betyder ”vad som helst” osv. Tydlighet från producenternas sida är ett bra första steg. Luft till salu är dock inte nöjd där. Vi vill inte bara ha tydlighet utan också bra matvaror.

Som framgår av Den hemlige kocken så används mängder av tillsatser i maten för att följa bristen på smak, kvalité och lukt. Man använder medel för att möjliggöra att man pressar i mer vatten eller luft i produkterna. När matvarorna är så pass goda och bra att dessa medel inte behövs kan vi vara nöjda. Men ett första steg är i alla fall att alla konsumenter är medvetna om vad de stoppar i sig så de själva kan välja om de vill köpa produkterna eller inte. Där har Mats-Eric Nilsson gjort en stor insats. Först när alla är medvetna kan de själva göra aktiva val. Har du inte läst boken så köp eller låna den så snart som möjligt!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: