Livsmedelsbranschen tillhör de mest lyhörda för hälsotrender. Skälen är flera. Light-produkter är något som många låter hamna i kundkorgen men förhoppningen att de ska slippa några extra kilon inför badsäsongen. Praktiskt taget alla light-produkter är dock bluff.
De flesta känner till riskerna med sötningsmedel som ersätter socker i exempelvis yoghurt och läskerdrycker. Anledningen till att läskproducenterna marknadsför light-produkterna så hårt är att det dels är trendigt med hälsomedvetande men kanske framförallt för att sukralos och aspartam är mycket billigare än socker. Läsken blir alltså billigare att tillverka än vanlig läsk men säljs för samma pris.
Det här inlägget ska dock inte handla om sötningsmedel utan om produkter som marknadsförs som lätta för att de innehåller mindre fett. E-health.se publicerade för tid sedan en intressant artikel om detta. Precis som när Pepsi byter ut sockret mot sukralos och får en billigare produktionskostnad så tjänar mejerierna på sina light-produkter.
Exempelvis är skillnaden mellan 40-procentig grädde och 36-procentig grädde att tillverkaren har hällt i mer vatten i den senare. Sedan levereras produkten till butikerna och vi betalar lika mycket eller mer för vattnet. Vi hade lika gärna kunnat köpa den 40-procentiga grädden och sedan gått hem och själva hällt i en skvätt vatten och sedan använt gräddens om blev över för ytterligare ett bakverk eller vad vi nu skulle ha grädden till. Grädden är bara ett exempel på en rad produkter som blir smalare genom en skvätt vatten. En annan produkt är lättmargarin. Jag är ingen vän av margarin över huvud taget men de som köper margarin bör ändå veta att de betalar för vatten när de väljer den lättare varianten. Bre istället på mindre margarin.
Branschen måste asgarva åt oss korkade konsumenter som betalar extra för att få vatten tillsatt i våra produkter. Men vatten är inte den enda metoden för att skapa ”hälsoprodukter”.
Artikeln berättar om hr skillnaden mellan Kelda matlagningsgrädde och Laga Lätt är 10 procent. Den första har en fetthalt på 15 procent och den senare på fem procent. Istället för vatten har man här tillhört modifierad stärkelse för att skapa en bra konsistens. Även här gör tillverkaren en bra vinst eftersom stärkelse är billigare än fett. Samma sak gäller Crème fraiche. De light-varianter som finns har tagit två tredjedelar av marknaden eftersom valet mellan en fet och en mindre fet produkt är ganska lätt för de flesta. De tänker då inte på vad de får istället för fettet.
I Den hemlige kocken, som jag alltid tjatar om, skriver Mars-Eric Nilsson lite mer om hur det går till när man skapar Crème fraiche med låg fetthalt. Det går nämligen inte bara att ta bort fettet eller tillsätta vatten. Det går inte att koka produkten då. När man tillsätter modifierad stärkelse blir inte resultatet bättre. Det går fortfarande inte att koka. När Arla experimenterade fram sin light-variant så valde de mellan ett billigt ämne som dessvärre kunde vara allergiframkallande och ett något dyrare ämne. Syftet med tillsatsen var att binda Crème fraichen när den kokades. Man lyckades med båda produkterna och valde naturligtvis den billigare tillsatsen. Lite allergi får man räkna med när det finns slantar att tjäna. Man kan inte framställa naturlig Crème fraiche med låg fetthalt. Vill man använda Crème fraiche i matlagningen så gör man bäst i att köpa den feta varianten eller om möjligt ersätta den med exempelvis filmjölk.
Avslutningsvis tar artikeln upp forskning som visar att fett i mejerier har positiv effekt på vikten. Jag berör inte det här. Det finns mycket forskning om hur olika fetter påverkar oss. Jag länkar nedan till några exempel på forskning i ämnet.
Avslutningsvis vill jag bara skriva att light-produkterna troligen är ett av de större lurendrejerierna i modern tid. Marknaden tjänar enorma summor på att vi hoppas på att slippa bli feta eller drömmer om att gå ner i vikt. Det enda som blir tunnare är våra plånböcker.
Källor och inspiration:
E-health.se: Betala inte för vatten i light-produkter
DN: "Fet mat ger bättre hälsa"
Dr Dahlqvists blogg
Den hemlige kocken
Läs även andra bloggares åsikter om light, Crème fraiche, aspartam, sukralos, mat, Arla, Kelda, margarin, grädde, Den hemlige kocken, bluff
måndag 18 februari 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar