tisdag 5 februari 2008

Medvetna konsumenter kräver grön design

NaturskyddsföreningenEtt pressmeddelande från Svenska naturskyddsföreningen avslöjar att en ny bok om grön design kommer att presenteras i morgon. Jag tycker att den låter mycket intressant och publicerar här informationen som SNF släppt:

Pressmeddelande:
Det går att skapa ett vackert hem utan att fälla regnskog. Visst går det att köpa kläder som inte giftdödar bomullsbönder. Naturskyddsföreningen temabok ''Grön design'' släpps i dag.

Naturskyddsföreningen temabok visar vilka fruktansvärda offer tredje världen tvingas göra för vår konsumtion, men ser också allt fler svenskar som vill leva eko. Och reko.

Naturskyddsföreningens nya temabok går på djupet med våra personligaste tillhörigheter, nämligen kläder och heminredning och ser dem i ett globalt perspektiv som handlar om klimat, rättvisa och tillgång till det livsnödvändiga vattnet.

När nu den ekologiska maten så naturligt står på bordet, faller den gröna blicken på köksmöblerna. Hur hållbart har skogsbruket varit för att få fram virket? Hur långt har bordet åkt innan det hamnade i ditt hem? Och framför allt, hur länge får det stanna, innan du betraktar det som sopa?

- Det miljöbästa måste inte vara fult! Tvärtom är skönhet och smarthet grundelement om vi ska få människan att välja de miljöbästa alternativen. Varje gång du handlar röstar du på något. Konsumentmakt är en förlöpare till vassare miljöpolitik som städar bort de sämsta miljövalen i butiken, säger Svante Axelsson, generalsekreterare för Naturskyddsföreningen, som presenterar boken under Möbelmässan i morgon.

I kapitlet "Miljömöbler i fokus" berättar möbeldesigner hur de arbetar för den ekologiska hållbarheten.

Boken tar dig till projektet "Design med omtanke" som drivs av designer och arkitekter tillsammans med kommuner och landsting för att göra den offentliga miljön långsiktigt hållbar. Läs också om husen som värms av våra kroppar. Några står redan i Värnamo och konceptet håller på att bli en exportsuccé till Kina.

I boken möter du också Kerstin Sylwan som ljussätter rum genom att slanga in solens egna strålar med fiberoptik. Milis Ivarsson hämtar de naturligaste färgerna direkt från naturen och genom att blanda jordpigment med ägg och linolja kan hon välja bort tungmetaller och petroliumprodukter.

Några av skribenterna är Isabella Lövin, vinnare av stora Journalistpriset, den indiske journalisten Darryl D´Monte och Mathilda Tham, gästprofessor i mode vid Beckmans designhögskola.

Här följer en sammanfattning av några av bokens övriga kapitel:

Mer praktfull än präktig. Johanna Hofring har grundat Ekovaruhuset i Gamla stan i Stockholm, som säljer enbart ekologiska kläder. För henne är varje inköp en politisk aktion.

Schysta fabrikörer. Karin Stenmar och Annika Axelsson upprördes över den smutsiga klädproduktionen. I dag driver svenskorna en egen fabrik på Sri Lanka och med märket ?Dem collective? vill de göra världen mer ekologisk och rättvis.

I billigaste laget. Att shoppa har blivit mångas stora fritidsintresse. Eftersom mycket är billigt så är det inga problem. För oss. Notan betalas av människor i fattiga länder och av våra barn som ärver en varmare planet. Det är svårt att vara både rik och miljövän.

Bomull på liv & död. Mer än en indisk bomullsodlare om dagen tar sitt liv genom att dricka de bekämpningsmedel de skuldsatt sig för att köpa. Av många skäl växer intresset för ekologisk bomull. Den indiske journalisten Darryl D´Monte rapporterar direkt från fälten.

Sparsamma knalletankar. Snålhet ligger ofta nära miljömedvetenhet. I det klassiska västgötska textilriket finns Ekelunds linneväveri som genom enkel ingenjörskonst och nya miljöglasögon har sparat mängder av vatten, energi och bomull.

Linets väg tillbaka. Intresset ökar för naturmaterialen hampa, lin och ull som ett alternativ till bomull. Förutom tyg kan de öka den biologiska mångfalden och skönheten i landskapet. Den svenska ullen som tidigare bränts, börjar nu tas till vara.

Mode, tid och ekologi. Mode och kläder står för olika saker. Med modet vill vi uttrycka oss själva, inte nödvändigtvis värma oss. Eftersom modet är hisnande snabbt, är inte slitstarka modeplagg det bästa valet för miljön menar ekodesignforskaren Mathilda Tham.

Jobbar med helheten. Många designer jobbar med detaljer för att få en produkt att sticka ut, men för industridesignern Thomas Nyström är helheten det viktigaste. Och kanske behöver vi få ett personligt förhållande till våra teknikprylar, så att vi behåller dem längre.

Rädda världen snyggt. Många människor vill idag verkligen rädda världen, utan att för den skull få ett tråkigare liv. Trenden kallas rekoism ? eko och reko. Vi vill fortfarande njuta men glädjen ligger i ett rättvisemärkt vin och en barnoverall fyndad på second hand.

Kläder som går vidare. Do-redo, att göra om, har blivit en folkrörelse i Sverige. Och i USA gör Swaporama succé, där en kasse gamla kläder kan bytas vid ett hemmaparty eller få nytt liv med hjälp av en designer. Att lappa kläder har blivit en miljöhandling.

Jakten på miljömärkt textil. Ekologiskt, organiskt, naturligt? Miljömärkning kan vara en djungel. Naturskyddsföreningen guidar till de märken som tar mest miljöhänsyn, både när det gäller odling och beredning.

Återvinning som skön konst. Jonas Torstensson formger konstföremål av gamla teveskärmar, ketchupflaskor och återvunnet aluminium. Glashyttan drivs av biogas.

Biomimikry: Naturen som designer. Miljoner år av produktutveckling. Titta bara på hajskinn som minskar friktion och som smarta tävlingssimmare härmar i sina baddräkter. Biomimikry kan vara allt från kardborreband till hela ekosystem.

Köp boken i Naturbutiken.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: