EU-blomman är EU:s gemensamma miljömärkning och motsvarar Svanen som vi länge haft i Norden. Syftet med EU-blomman är att man ska kunna hitta produkter med höga krav på miljö, hälsa, funktion och kvalitet var man än befinner sig i EU utan att behöva vara insatt i nationella symboler.
I en artikel i ETC skriver Sven-Olof Ryding som är vd för Miljöstyrningsrådet om planer på att låta EU-blomman informera om hur produkter påverkar klimatet. Idag finns det ingen miljömärkning som informerar om klimatpåverkan och där skulle EU-blomman kunna fylla ett tomrum.
Om produkter fick information om sin klimatpåverkan så skulle kunder aktivt kunna välja den vara som är bäst för klimatet och butiker skulle kunna bygga sin marknadsföring kring detta till vinst för både företaget och miljön. Miljövänliga varor går nämligen bättre än någonsin både i handeln och på börsen. Enligt Ryding efterfrågar sju av tio tips på vilka varor och tjänster de ska välja för att minska koldioxidutsläppen.
I juni ska Miljöstyrningsrådet presentera sitt förslag till ett enhetligt klimatmärkningssystem inom ramen för EU-blomman. Jag tror det kommer bli svårt att få fram ett helt pålitligt system, inte minst som många varor är i ständig förändring med nya grossister på vägen, små förändringar i ingredienserna osv, men jag hoppas att systemet kan bli någorlunda pålitligt.
Märkning av detta slag kommer att öka medvetandet hos konsumenter och redan medvetna kommer ha svårt att inte välja de mest miljövänliga varorna.
Läs mer:
ETC: Låt EU-blomman bli ny klimatguide
EU-blomman
Ekonominyheterna: Biobränsle bättre än börsen
Miljöstyrningsrådet
Läs även andra bloggares åsikter om EU-blomman, ETC, klimathotet, klimatförändringar, klimat, klimatmärkning, Miljöstyrningsrådet, EU, miljö, miljömärkning
söndag 24 februari 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Nej, något helt säkert system går nog inte att få fram, men en hjälp på vägen behöver vi. Idag är det rätt knepigt och tidskrävande att vara medveten konsument.
Skicka en kommentar