onsdag 9 januari 2008

Läsken som hotar våra barn



Sveriges konsumenter i samverkan bedriver just nu en kampanj vid namn Dumpa läsken . Kampanjen inleddes i december och fortgår alltjämt. Kampanjen siktar på att minska konsumtionen av kaloririka kolsyrade drycker och andra drycker, som en del av det internationella arbetet för en bättre kosthållning och folkhälsa. Media har under förra året gjort en stor affär av att människor köper vatten på flaska istället för att ta från kranen. Detta eftersom miljön blir lidande av de onödiga transporterna. Sveriges konsumenter i samverkan menar dock att man i första hand borde rikta in sig på läsken som törstsläckare eftersom det förutom miljöaspekten också är ett enormt hälsoproblem, inte minst för barnen. Mängder av sjukdomar kan spåras till hög sockerkonsumtion och läsken är en stor bov i dramat. På sin hemsida skriver man bland annat:
Övervikt och andra kostrelat erade sjukdomar, som diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar och cancer, ökar nu globalt i och med att multinationella livsmedelsföretag exporterar västvärldens ”junk food” och drycker till jordens alla hörn.

Kampanjen är en del av en internationell kampanj. Eftersom kampanjen drivs globalt har man satt ihop en lista på sex krav som riktas till alla länders regeringar. I Sverige har vi redan ett förbud mot reklam till barn men de flesta kraven kan ställas även till den svenska regeringen. Bloggen återger här kraven:

  1. Öka marknadsföringen av nya lättsockrade produkter, sälja befintliga kraftigt sockrade produkter i mindre förpackningar, och stödja oberoende finansierad forskning om användandet av säkra ersättningsmedel för socker.

  2. Upphöra med marknadsföringen av sockrade drycker till barn under 16 års ålder, inbegripet tryckt och eterburen reklam, produktplacering, Internet, mobiltelefoner, sportevenemang, skyltning, profilprodukter och andra metoder.

  3. Klart och tydligt ange kaloriinnehåll per portion för alla drycker på framsidan av alla förpackningar och på utsidan av flerpack, tillsammans med antalet portioner per förpackning som del av ett utvecklat märkningssystem, med användning av enkla och enhetliga symboler för att förmedlas näringsinnehållet. Drycker med högt sockerinnehåll bör också förses med varningstexter som ”Högt sockerinnehåll – ej för regelbunden konsumtion”.” Drick vatten om du är törstig”.

  4. Upphöra med marknadsföring och försäljning av sötade drycker, även sportdrycker och drycker med fruktsmak och tedrinkar, i alla skolor på grundskolenivå och gymnasienivå. Sälj hellre fruktjuice i förpackningar om högst 250 ml.

  5. Belägga läskedrycker med en liten skatt, som dels går till kostrådgivning och fysiska aktiviteter, och dels subventionerar frukt och grönsaker.

  6. Säkerställa att sponsring med koppling till främjandet av fysisk aktivitet och hälsa sker på ett transparent sätt och endast av oberoende hälsoinstitut eller myndighetssektorn, och att dessa in sin tur använder medlen för aktiviteter som ej förknippas med det sponsrade företagets logotyp, varumärke eller annan ihopkopplad information. Satsningar på fysisk aktivitet och kostrådgivning sponsrade av dryckesföretag skall inte ge intryck av att alla företagets produkter är hälsosamma och näringsriktiga.

Igår publicerade man ett dokument av kemiprofessorn Göran Petersson (PDF). Dokumentet är en slags översikt där han i en poängskala visar hur bra eller dålig olika former av apelsinläsk är. Många luras att tro att apelsinläsk är nyttigare än andra sorters läsk eftersom de innehåller apelsinjuice och mindre socker. Detta stämmer dock inte då läsken sockras lika mycket som annan läsk och mängden apelsinjuice oftast är försvinnande liten. Istället tillsätter man färg- och smakämnen som ska lura oss att tro att produkten är mer naturlig och nyttigare än den egentligen är.



Luft till salu hoppas att kampanjen lyckas informera många om vad läsken innehåller. Främst föräldrar. Det finns skräckexempel på barn som tvingas dra ut mjölktänderna för att de fått så mycket Coca-Cola och andra läskedrycker. Övervikt är ett av våra större folkhälsoproblem idag. Läsken är inte vad Coca-Cola vill få oss att tycka genom glada tomtar med Coca-Cola-flaskan i handen eller tuffa slogans om Fanta. Läsken är tio procent socker, kolsyrat vatten, färgämnen, konserveringsämnen, askorbinsyra och annat mumsigt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Håller med till 100%.
Dumpa läsken!

//fetsmart