måndag 3 mars 2008

Vasaloppet på motionscykel

I fädrens spår - för framtids segrar
Motion ska vara roligt. Ibland blir det enformigt eller rent av tråkigt att springa samma sträcka dag ut och dag in eller att sitta på motionscykeln och kolla på amerikanska sitcoms. Omväxling förnöjer. Bloggaren Fetsmart som på sin blogg låter besökarna följa hans viktkurva prövade i helgen en ovanlig metod. Idén att låta viktkurvan ligga på internet för allmän beskådan är naturligtvis smart. Det ger ett krav på prestation. Fetsmart kör så kallad LCHF-kost som främst företräds av dr Annika Dahlqvist (läs mer på hennes hemsida som länkas efter detta inlägg).

Inför årets Vasalopp som gick av stapeln i söndags fick herr Fetsmart en lika briljant som galen idé. Inspirerad av ett radioinslag satte han sig på sin motionscykel på morgonen, en kvart innan start för Vasaloppet, för att hemma vid tv:n cykla motsvarande längd, dvs 90 kilometer.

Efter en totaltid på 8 timmar och 35 minuter klev han av cykeln. Då hade han cyklat i sammanlagt 5 timmar och 20 minuter och haft vila för mat, bloggning och annat i 3 timmar och 15 minuter. Enligt cykelns mätare hade han bränt 2 042 kilokalorier.

Sådana här galna idéer applåderar jag allt vad jag kan. Jag söker ständigt efter nya uppslag för att inte tröttna på träningen. Resultat är naturligtvis något som motiverar men de syns ju aldrig speciellt fort.

Själv har jag ofta tänkt att jag i framtiden ska åka Vasaloppet. Det har dock alltid stannat vid en tanke. Det var länge sedan jag åkte skidor. Det finns inte så mycket snö här omkring så någon träning blir det inte. Jag har haft ursäkter för att slippa. Nästa år finns det inga ursäkter. Då blir det Vasaloppet på motionscykeln.

I det riktiga Vasaloppet, ni vet det på skidor i Dalarna, vann norrmannen Jörgen Aukland. Han skidade de 9 milen på 4 timmar, 13 minuter och 45 sekunder. Första kvinnan i mål var Sandra Hansson från Uddevalla som hade tiden 04:47:16.

Det blir nog Fetsmarts tid jag får försöka slå nästa år, inte Auklands.


Läs mer:
Fetsmart
Dr Dahlqvists blogg
Vasaloppet
DN: Jörgen Aukland vann Vasaloppet
SvD: Alla måste betecknas som hjältar
SvD: Norsk vasadröm i uppfyllelse
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: