tisdag 25 mars 2008

Makten över maten

Makten över maten med Mudimums-guidenFör en tid sedan sprang jag på boken Makten över maten med MUDIMUMS-guiden 2007. Boken är en liten enkel bok (mindre än en pocket) och ges ut av Miljöförbundet Jordens Vänner. Efter att ha läst om den på internet gick jag till biblioteket och lånade den. Nu har jag beställt den. Jag vill ha den och anser dessutom att utgivningen av en sådan här förträfflig liten handbok måste stödjas ekonomiskt.

Boken är på totalt 96 sidor och är uppdelad i en mängd korta kapitel. Var och ett av ämnena skulle kunna platsa på denna blogg. Boken utgår från ett konsumentperspektiv och informerar om multinationella företag, eller multisar som boken lite smågulligt kallar dem. Vi får läsa om hur Lidl som ägs av Dieter Schwarz motarbetar sin personal och pressar priserna på producenternas bekostnad. På en annan sida berättas om hur Swedish Meats öppnat upp för GMO-produktion i Sverige. Vi lär oss om hur det går till när choklad, bananer, kaffe, fisk, kött och annan mat produceras innan de hamnar i inbjudande förpackningar i butikerna.

I slutet av varje kapitel (som ofta inte är längre än ett uppslag) finns tips på litteratur för den som vill läsa vidare i ämnet. Många titlar känner jag igen men några nya tips har jag fått. Boken är perfekt för den som vill ha en omfattande men kortfattad konsumentguide. Storleken gör att man kan ha den med sig överallt men man lär sig ändå snabbt det som står så det är överflödigt.

Jag tycker att denna lilla handbok är suverän och mycket praktiskt. Den kostar inte så mycket så var och en kan med lätthet köpa den. Den finns i ett flertal internetbutiker men passa på att ta en titt i utgivarens egen internetbutik, där finns många inspirerande titlar.



Läs mer:
Miljöförbundet Jordens Vänner
Mudimums.se
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: