tisdag 11 mars 2008

Mer om amning och alkohol

White RussianJag vill börja med att vidhålla att jag tycker att Livsmedelsverkets nya rekommendationer är helt uppåt väggarna. Livsmedelsverket menar att det inte är någon fara att dricka vin och sedan amma barnet eftersom alkoholen blandas med bröstmjölken och kommer ut mycket utspädd. Barnen serveras en mycket svag white russian. Det är okej. Barn får dricka alkohol så länge det inte är så mycket, tycker livsmedelsverket.

Det är nya tider. Moderna tider. Livsmedelsverket anser att det är svårt för många att följa rekommendationerna och då ändrar man på dem.

Som jag skrev i det förra inlägget så medför alkohol, även i små mängder, personlighetsförändringar och man utsöndrar andra lukter. Att tippa i sig en halv flaska vin (två glas) och sedan ta upp barnet för att amma det kanske inte gör barnet berusat men man ger inte heller barnet den trygghet det behöver. För tydlighetens skull kan jag påpeka att samma sak gäller för pappan. Jag tycker inte att någon som kommer i nära kontakt med barn ska dricka alkohol.

Om man ska titta på psykologiska effekter så finns det en stark skola inom psykologin som menar att det som händer i spädbarnsålder spelar in i det kommande livet i oerhört stor grad. Om barnet vänjer sig vid alkohol, om än väldigt lite, så kan det således ge smak för alkohol längre fram. Om de som ger barnet trygghet ofta luktar alkohol så blir det naturligtvis samma sak.

Jag tycker att det är positivt att Livsmedelsverket inte rekommenderar alkohol till gravida kvinnor. Det finns mängder av skador som härleds till att barnet fått i sig alkohol under graviditeten.

Jag vill också, avslutningsvis, påpeka att allt för närvarande är under utredning. Livsmedelsverket har inte bestämt sig för att ge dessa nya råd även om det mesta lutar åt det. Än så länge rekommenderar man mödrar att inte dricka alkohol medan de ammar.


Läs mer:
Luft till salu: Drick vin och amma, föreslår Livsmedelsverket
Livsmedelsverket: Förslag till nya råd om alkohol vid amning
Allt om barn: Rött till mamma - grönt till babyn
Allt om barn: Nya råd tillåter ammande dricka vin
Drugnews: "Ok med alkohol vid amning"
Sydsvenskan/TT: Nya råd till ammande: vin är okej
DN/TT: Nya råd till ammande: vin är okej
SvD/TT: Nya råd till ammande: vin är okej
SvD: Glöm moraliska låsningar
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

4 kommentarer:

Johanna Stenius sa...

Jag tycker du blandar ihop saker lite här. Livsmedelsverket har väl inget att göra med de psykologiska effekterna på barnet om föräldrarna dricker alkohol? Problemet är väl att för många lägger in moraliska värderingar i deras rekommendationer.

Anonym sa...

håller med luft till salu.
Hur kan man skylla på att det ändå sätts för höga krav på småbarnföräldrar? "Jamen det är väl klart de ska få ta sig ett par glas vin, det är ju så synd om småbarnsföräldrarna nu för tiden..." som om det är någon slags rättighet.
(Själv har jag tre barn som jag ammat ett år vardera och när jag väl kunde börja ta de där efterlängtade glasen vin till maten, så var det inte så roligt som jag trodde....)

Anonym sa...

Jag fick lära mej att det lilla fostret även får baksmälla...

Anonym sa...

Den mängd alkohol som barnet får i sig vid amning är helt försumbar. Det är inte farligt ens om mamman har två promille alkohol i blodet (= en väldigt full mamma). Det är då cirka två promille alkohol i bröstmjölken. Betydligt mindre än i vanlig filmjölk eller yoghurt.
Däremot finns det en uppenbar risk att barnet far illa om mamman är full och hanterar det (tappar, skaddar etc.). Dock är det ÄNNU farligare om pappan är full men mannens ansvar tas aldrig upp. Det är alltid mamman som skall avhålla sig från alkohol. Det finns således ett klart jämstäldhetsproblem här. Man kan utan problem moralisera kring och skuldbelägga modern, men fadern kan bete sig hur som helst. Helt orimligt!