tisdag 11 mars 2008

Några ljus på bloggtoppen

Via bloggen Köpstopp får jag se att brittiska Guardian har listat vilka bloggar som är mäktigast i världen. Tittar man på vilka som är mest besökta i Sverige så är det idel mode- och/eller tramsbloggar. Människor tycks vara mycket mer intresserade av vad de hänger på kroppen än vad de stoppar i kroppen. Vid sidan om det vill man läsa om vad två bröder som vanligtvis hittas på Stureplan har att säga om dagliga ting och deras strider med olika redaktörer som naturligtvis jublar åt brödernas angrepp då de genererar fler besökare.

På världsfronten ser det likadant ut. Det är många bloggar om skvaller, skandaler och liknande på höga platser. Nu är jag inte den bittra typen. Jag besöker också då och då bloggar om såväl mode som annat och det händer att jag skrattar till när jag läser något som Alex Schulman skrivit. Någon frekvent besökare är jag dock inte och modesidorna ser jag som humor, jag läser dem inte för att jag verkligen vill inspireras av vad den ena eller andra bloggaren valt för plagg just den dagen.

Jag tycker dock att det är beklagligt att sådana sidor är så oerhört mycket mer populära än sidor som faktiskt finns för att förmedla något. Därför var det kul att se att i alla fall två av de femtio mäktigaste bloggarna var miljöbloggar.

Mellan nöjessurfandet så kanske folk i alla fall bryr sig lite om vår framtid. Jag vill hoppas det i alla fall och struntar för stunden i att Perezhilton.com kom på plats 6. Om inte Luft till salu finns med på topplistan nästa gång så blir jag dock irriterad.


Läs mer:
Köpstopp: Två miljöbloggar bland världens mäktigaste
Ekonominyheterna: Här är världens mäktigaste bloggare
Guardian: The world´s most powerful blogs
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , Twingly

Inga kommentarer: