måndag 2 februari 2009

Dålig mat av mycket tv eller mycket tv av dålig mat?

Dagens Nyheter publicerade igår en artikel om ungdomar som tittar mycket på tv får dåliga matvanor och att dessa dåliga matvanor sedan sitter i flera år senare. Man hänvisar till en amerikansk undersökning som gjorts av International Society for Behavioral Nutrition and Physical Activity (IJBNPA).

Undersökningen bekräftar tidigare forskning som visat att ett stillasittande liv kan medföra hälsoproblem. Enligt DN visar rapporten också att vanor som TV-tittandet för med sig sitter kvar fem år senare. Vanorna som nämns är att de som tittar mycket på TV äter mindre frukt och grönsaker och dricker mera läsk och äter mer snabbmat.

IJBNPA undersökte mat- och TV-vanorna hos 1.366 high school-elever. Forskarna drar slutsatsen att det är maten som är kopplad till TV-tittandet och inte TV-tittandet som är kopplat till maten bland annat därför att ungdomar som har egen TV på rummet löper större risk att utveckla osunda matvanor.

Jag tycker att det låter lite för enkelt. Jag kan mycket väl tänka mig att de ungdomar som äter bra också mår bättre och i större utsträckning har andra intressen, såsom idrott, än ungdomar som äter sämre kost. Genom sina dåliga matvanor blir de slappare och orkar inte utöva idrott utan blir hellre sittande framför TV:n. Medan en aktiv ungdom önskar sig baseballhandskar eller skridskor i födelsedagspresent så önskar sig en försoffad ungdom en TV på rummet.

Jag säger inte att det är så och tror inte att TV:n är helt oskyldig till fetmagenerationen, inte minst med tanke på all reklam för läsk och snabbmat som forslas ut från tv-apparaterna, däremot tror jag att det är att göra det lite för enkelt för sig.


Läs mer: DN: Tevetittande kan ge dåliga matvanor, Rapporten
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

1 kommentar:

Johanna Söderlund sa...

Bra skrivet. Jag förvånas ofta över hur journalister förenklar allting.