måndag 16 februari 2009

Allt kaffe är farligt men billigt kaffe är farligare

Enligt en undersökning från DN innehåller lågpriskaffe sju gånger högre halt av tungmetallen nickel och dubbelt så mycket koffein som de dyrare märkena. Jag önskar att jag kunde skriva att det inte rör mig eftersom jag inte dricker kaffe men tyvärr är kaffe en drog so jag använder. Jag köper dock alltid ekologiskt kaffe och försöker hålla nere drickandet. Förr kunde det bi väldigt många koppar varje dag men nu pendlar det mellan en och tre. Nog om mig.

Mest nickel hittade man i märket Bremer från Lidl. Det är svårt att säga varför halten nickel är så mycket högre men det kan bero på allt från jorden som kaffet odlas i till bekämpningsmedel, gödsling, bönsorter och hantering.

Det finns inget gränsvärde för nickel i livsmedel. Det finns inte heller något gränsvärd för koffein. Personer som är känslig för nickel liksom exempelvis gravida som bör undvika för mycket koffein bör hålla sig borta från de billigare kaffesorterna. Livsmedelsverket rekommenderar gravida att begränsa sin konsumtion till max 300 mg koffein per dag, vilket motsvarar cirka 3 koppar kaffe (1,5 dl/kopp).

Det bästa man kan göra är att undvika kaffe helt. Det näst bästa är att köpa ekologiskt kaffe av de något dyrare märkena. Man får då i sig flera gifter men inte lika många som om man köper billigare märken.


Läs mer: DN: Billigt kaffe är farligare, Luft till salu: Kaffe orsakar missfall, Dagen: Mest nickel i billigt kaffe, Sydsvenskan: Mest nickel i billigt kaffe, Livsmedelsverket: Nickel
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det finns ju som tur är massor av bra studier som visar att kaffe är nyttigt.

Mediernas larmrapporter gör mer skada än tungmetallerna i kaffet.

Du låter ju helstressad över den här tidningsuppgiften.

Anonym sa...

Visst finns det enstaka saker som kaffe är bra för, exempelvis fettförbränning men det finns enskilda bra saker med sprit, hasch och liknande droger också. Det negativa väger över och den här artikeln har knappast påverkat mig.

Unknown sa...

Du säger att det finns "enstaka saker" som kaffe är bra för, det gör att du inte verkar helt upplyst i frågan.

Jag försöker just googla runt och hitta alla studier om kaffe, och som Anonym sa finns det många positiva samband. Och larmrapporter samt oro är sannerligen hemskt!

Men innan du svarar så fördomsfullt som ovan och "väger" din okunskap så rekommenderar jag dig att läsa på om alla studier! Här kommer länkar. (fast endast en sida ska inte ge överdrien trovärdighet)

http://www.paulun.se/page5504048.aspx
http://www.omkaffeochte.com/ar-kaffe-halsosamt/