Dagens Nyheter skriver idag om Konsumentföreningen Stockholms årliga undersökning av matvaror som riktar sig till barn. Den visar att produkterna som riktas till barn kan vara både dyrare och sämre än vanlig mat. Exempelvis innehåller Scans Denniskorvar mindre kött än andra grillkorvar. På Scan menar man att det beror på att det minskar tuggmotståndet.
Svårare blir det för Nestlé att förklara varför Nesquik Duo som marknadsförs som en fullkornsprodukt innehåller mer socker än fullkorn.
Så vitt jag kan se finns rapporten än så länge inte på Konsumentföreningen Stockholms hemsida. Jag återkommer när så är fallet. Rapporten brukar vara intressant att läsa eftersom den visar att bakom de färgglada paketen med flingor som förutom flingorna också ofta innehåller en leksak eller annan present så döljer sig lika mycket onyttigheter som i barnens lördagsgodis. Och detta ger vi våra barn till frukost.
I slutändan är det naturligtvis föräldrarna som bestämmer vad barnen ska äta, men marknaden är fullt medveten om att ett påstridigt barn är en stark motor i propagandan för att få de vuxna att handla vissa produkter. Därför vänder sig industrin till de kanaler där de når ut direkt till barnen. Färgglada förpackningar i butikerna, ofta med seriefigurer på är en metod. Reklam direkt till barnen är en annan. I svenska medier är det förbjudet men genom löjliga paragrafer anses exempelvis TV3 inte sända i Sverige och kan därmed sända reklam till barnen. Industrin använder också internet för att nå barn. Detta är förbjudet men svårt att hindra.
Läs mer: DN: Barnens mat sämre än föräldrarnas, DN: "Söta flingor är som godis", DN: Reklam riktad till barn växer på nätet
Läs även andra bloggares åsikter om Scan, Dennis, korv, barn, barnmat, frukostflingor, Nesquik Duo, Nestlé, Konsumentföreningen Stockholm, reklam, internet
söndag 22 februari 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Rapporten "Marknadsföring av livsmedel till barn, feb 2009" finns i bifogad länk.
Skicka en kommentar