torsdag 10 april 2008

Så här får inte reklam se ut

Reklam för Alvedon stoppas
Två reklamfilmer för Alvedon stoppas nu av Nämnden för bedömning av läkemedelsinformation (NBL). NBL är läkemedelsindustrins egen granskningsorganisation som verkar för att industrin ska hålla sig innanför vissa bestämda ramar.

Det är två reklamfilmer där Alvedon framställs som ”stark” och ”snäll” som stoppas. Det var Läkemedelsverket som gjorde anmälan då Alvedon klassas som lätt analgetika (smärtstillande läkemedel) och kan ge biverkningar, vilket inte är så snällt.

Astra Zeneca måste dessutom betala 100 000 kronor för att de i en tidigare reklamkampanj handlat i strid med” god sed”.

De aktuella filmerna som nu stoppas är dessa:





Läs mer:
DN: Inte "snäll" eller "stark" Alvedon
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer: