tisdag 15 april 2008

Kommer klimatmärkningen hjälpa konsumenterna?

Klimatmärkningen kommer snart att vara verklighet. Till en början är det produkter som frukt, spannmålsprodukter, baljväxter och fisk som kommer att klimatmärkas inom ramen för Krav och svenskt sigill. Tanken är att de mest klimatvänliga produkterna inom varje kategori ska kunna ansöka om klimatmärkning.

Jag blir lite orolig över denna typ av märkning. Jag hade hellre sett en lösning som angav någon form av mått på hur skadlig just den aktuella produkten är. Annars blir risken att kunder som inte orkat sätta sig in i allt i minsta detalj väljer en vara med märkning som dock är mer skadlig för klimatet än en annan produkt. I detta skede kommer inte kött at bli märkt men längre fram när det mesta klimatmärks så kommer alltså en kund exempelvis stå och välja en klimatmärkt bit nötkött framför någon baljväxt som inte klimatmärkt för att den inte råkar vara just den bästa i kategorin. Det blir ganska galet.

Annars är jag, som jag skrivit tidigare, positiv till tanken på klimatmärkning. Säkert kommer olika invändningar att komma och klimatmärkningen att utvecklas under tidens gång. Det är hur som helst viktigt att man försöker hitta lösningar som gör det enkelt för konsumenten att hitta miljövänliga varor.

Enligt GP har man redan börjat lite smått med klimatmärkning i Storbritannien. Jag antar att man från svenskt håll undersöker hur detta gått och utvärderar för- och nackdelar.


Läs mer:
DN: Frukt och grönt först att klimatmärkas
GP: Nu kommer klimatmärkt mat
GP: Klimatmärke finns i Storbritannien
DN: Politik åt skogen
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

håller helt med, jag är också lite orolig över klimatmärkningen. Tänk om alla bara kunde informera sig lite och läsa på. Och sen om alla varor kunde märkas med ursprungsland och transportsätt till butiken, och sen kunde man göra sitt eget val.