måndag 14 april 2008

Ekologiskt i affärerna

Ingen som har tv lär ha missat att Ica just nu kör en kampanj om ekologiskt som de kallar I love Eco. Även Coop talar ofta i reklamen om sitt ekologiska utbud.

I detta inlägg tänkte jag bara kort tipsa om de båda företagens hemsidor. Båda vill naturligtvis ha kunder och därför har de hakat på trenden hos konsumenterna som söker naturlig mat.

På Ica:s sida kan man titta på ett bildspel som förklarar de enklaste grunderna med ekologisk mat. I bildspelet berättar man om gödsling, bekämpningsmedel, GMO och hur djuren behandlas för att köttet ska få kravmärkning. På sidan kan man också delta i en tävling där man får svara på några enkla frågor och sedan skriva hur ekologisk man är. De har också ”fina motiv” som inte var å imponerande, skärmsläckare som jag inte tittat på, ”Coola ekologiska ringsignaler” som jag inte lyssnat på samt ”mustiga ekologiska recept". Några av recepten såg intressanta ut. I det stora hela kan man säga att innehållet på sidan är ganska tunt samt att de spelar en låt på kampanjsidan som jag inte hittar någon knapp för att stänga av. Bland det jag hatar mest när jag surfar på internet är sidor som spelar musik. Jag vill kunna lyssna på egenvald musik när jag surfar och betackar mig andras musik.

Det viktiga är dock att Ica utökat sitt ekologiska sortiment. Jag är skeptisk till EMW, dvs de stora kedjornas egna varumärken eftersom dessa slår hårt mot producenterna, men jag får ändå se det som positivt att de satsar på ett större ekologiskt utbud. I den egna serien ingår nu bland annat müsli, ost, sylt, kakao, balsamvinäger, torskfilé och kaffe.

Coops hemsida känns bättre för den som söker information. De ordnar också tävlingar men har också en hel del fakta. Genom sitt sortiment i serien Änglamark har de också ekologisk textil, tvättmedel och annat utöver mat och drycker.

Nu kanske man i första hand inte går till Coop eller Ica för att lära sig om GMO eller fördelarna med ekologisk kost men det är kul att företagen börjat ta det på allvar och därför tycker jag att det är värt att lyfta fram detta. Ofta gnäller jag bara på storföretagen så lite beröm kan jag kosta på mig.

Det allt större utbudet gör att det är svårt att hitta ursäkter för att inte köpa ekologiska varor. Ofta skiljer det inte heller så mycket i pris mellan ekologiska och andra varor längre heller. Så allt är inte illa. Fortsätter det i denna takt kanske denna blogg kan lägga ner om några år.


Läs mer:
Ica: I love Eco
Ica: Ekologiskt sortiment
Coop: Ekologi
Coop: Änglamark
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra att ICA också lär sig förstå hur viktigt ekologi är. Men varför skiva "I love eco" det borde väl heta "I love organic". Amatörer som endast vill tjäna pengar på trenden. Konsum ( Coop ) däremot har varit i framkant i många år inom miljö och ekologi. Det är ett företag som man kan hitta en långsiktig strategi för ett hållbart samhälle. Heja Coop!

hippihäxan sa...

Håller med föregående talare...