fredag 23 januari 2009

En sak jag kan bli bättre på – mycket bättre

Jag läser en intressant artikel i Svenska dagbladet om kroppens behov av fasta vanor. Framför allt handlar artikeln om vikten av att äta frukost, lunch och middag på fasta tider.

Själv äter jag i regel ganska hälsosam kost. Visst händer det att man kommer hem med halvfabrikat eller äter på snabbmatställen men i regel är kosten bra. Däremot är mina tider katastrof och rent livsfarliga om man ska överdriva sin tilltro till rubriker. Det gör jag inte, men däremot skulle det nog inte skada med något bättre tider. Jag kan sitta uppe väldigt sent vissa nätter för att andra nätter lägga mig innan 12. Det gör att morgonen för mig kan börja väldigt olika tider och därmed också frukosttiden.

Ämnesomsättningen påverkas bland annat av hormoner som har en dygnsrytm som gör att kroppen mår bäst om man äter frukost, lunch och middag. Många behöver också ett litet mellanmål. Trenden är att vi äter middag allt senare. Att äta mat sent på kvällen eller på natten ökar risken för höga blodfetter, hjärt- och kärlsjukdomar.

– Det finns rent biologiska förklaringar till att vi inte mår bra av att äta sent på kvällen eller natten, vi är inte konstruerade så. Det ställer till det för dem som måste jobba skift.


Jo tack. Jag äter ofta sent på natten. Frågan är hur man ska kunna ändra på detta. Det fungerar ju inte att arbeta en hel natt utan att äta något heller. Jag är dock inte ensam. Enligt artikeln är det så många som 2 procent av svenskarna som har nattarbete. Dessutom påverkas många inte speciellt mycket av de oregelbundna tiderna medan andra kan drabbas hårt. Kanske får jag hoppas att jag tillhör dem som inte påverkas negativt. Jag har alltid varit en nattmänniska och kroppen borde inte vara så korkat konstruerad att den vill vara uppe på nätterna men samtidigt tar stryk av att jag äter då. Eller är kroppen min fiende?

Nåja, detta är något jag ska läsa mer om.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: