Världsvattenveckan i Stockholm sätter sina spår i media.
Svenska Dagbladet har publicerat en intressant artikel om hur mycket vatten man egentligen förbrukar utöver det vatten man använder när man duschar eller dricker. Enligt artikeln, som hänvisar till professor John Anthony Allan från King's College i London att det går åt 2 700 liter för att producera en t-shirt, en hamburgare 2 400 liter.
Exakt hur detta påverkar miljön framgår dock inte i SvD:s artikel. I vissa delar av världen är vatten en bristvara. Självklart är att det är av ondo för befolkningen i dessa platser om vattnet används till att göra jeans istället för att användas till att odla mat eller att dricka. Världsnaturfonden har lagt ut ett pressmeddelande om den dolda konsumtionen av vatten som lite mer förklarar frågan.
DN berättar att klimatförändringarna är på väg att orsaka en global vattenkris och hänvisar till FN:s klimatpanel IPCC. Läsningen gör en inte så munter.
På tal om vatten kan befolkningen i Bromölla nu tvätta sin bil mer miljövänligt än tidigare.
- Inga föroreningar kommer ut i kommunens vattennät. Det enda vi släpper ut är filtrerat rent vatten, berättar Martin Olofsson, för Kristianstadsbladet.
Avslutningsvis länkar jag till två ledsamma artiklar på vattentemat, om sjukdomar som sprids genom förorenat vatten. I Sverige kan vi drabbas av diabetes på grund av arsenik i vattnet medan Västafrika drabbats av en koleraepidemi som sprids genom vatten och mat.
Läs mer:
SvD: Vattenförbrukningen ofta dold
Världsnaturfonden: Varje svensk konsumerar 74 badkar vatten om dagen
DN: Klimatförändringarna orsakar global vattenkris
World Water Week
WWF: Fresh water
Kristianstadsbladet: Miljön i fokus på ny biltvätt
Svt: WHO varnar för kolera i Västafrika
Arsenik i vattnet kan ge diabetes
Läs även andra bloggares åsikter om vatten, vattenkonsumtion, Svenska Dagbladet, John Anthony Allan, kläder, mat, Världsnaturfonden, WWF, Bromölla, biltvätt, arsenik, kolera, diabetes, Världsvattenveckan, Stockholm, klimatförändringarna, IPCC
onsdag 20 augusti 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Hej Vännen!
Jag tycker att din blogg är mycket bra. Tack för din tid. Jag kommer att ha ett CSR lunchseminarium på FN dagen den 24/10. Jag tänkte höra om du vill komma. För dig kostar det såklart inget. Uppge bara koden 1010alex när du anmäler dig. Tack på förhand. Jag kommer att publicera hela programmet här: http://metrobloggen.se/csr. du får gärna maila mig om du vill richard.lium@lium.com
Dagens Ledare och Richard Lium presenterar
Lunchseminariumet CSR - Corporate Social Responsibility ifrån risk till värde
Tid och plats:
Fredagen den 24 oktober klockan 12:30 till 16:00. Detta är FN dagen. Vi kommer att vara i kanske Stockholms vackraste representationsvåning, Stureplan 1. Du går in ifrån Birger Jarlsgatan 20.
Program:
12:00-13:00 Samling över en lunch. Moderator är Annelen Geretschläger hälsar deltagarna välkomna och presenterar en ny revolutionerade stor CSR undersökning. Alla föreläsare kommer att kommentera denna.
Annelen är psykolog, Naturläkare, författare, CSR expert och journalist för tidningen Dagens Ledare.
En FN representant kommer att tala om deras första CSR initiativ och vad de skall göra framöver.
13:00-14:00 Doktor Henrik Nilsson kommer att tala om CSR ifrån risk till värde utifrån ett företagsperspektiv. Doktor Henrik Nilsson är en av Sveriges främsta CSR forskare. Han har varit med och skrivit CSR boken, ”CSR ifrån risk till värde” tillsammans med Professor Lars Hassel. Ni finner deras forskning här: www.sirp.se Dom fokuserar på hur företag kan bli lönsammare genom att arbeta med CSR.
14:00-14:30 McDonald’s CSR chef Petra Dahlman. McDonald’s har lång och gedigen erfarenhet av CSR. Dom började arbeta med CSR innan begreppet uppfanns med exempelvis deras Ronald McDonald Hus för svårt sjuka barn, mångfaldsfokus och miljömedvetenhet. Petra kommer berätta om hur man går till väga för att bygga ett långsiktigt CSR arbete. Ett arbete som ska skapa värde för samhället, de 12 000 medarbetarna och de dagliga 410 000 gästerna men självklart också för företaget.
14:30-15:00 Richard Lium. Han äger den internationella telemarketing koncernen Lium som donerar det mesta av överskottet till välgörenhet. Han kommer att tala om de hjälpinsatser som hans personal driver i Burma. Han driver också Sveriges största CSR blogg: www.metrobloggen.se/csr
15:00-16:00 Möjlighet att ställa frågor om era CSR satsningar.
Pris:
SEK 2 990 + moms per deltagare. Anmälan är bindande och göras här anmalan@lium.com Eventuellt överskott skänks bl.a. till WWF och SOS Barnbyar.
Varm välkomna!
Skicka en kommentar