onsdag 2 juli 2008

Gravida kvinnors dåliga kostvanor kan drabba barnen


Kvinnor som äter skräpmat under graviditeten riskerar inte bara sin egen hälsa utan även barnens. Denna ganska logiska slutsats drar brittiska forskare efter att ha genomfört tester på råttor. Barnen riskerar att få diabetes typ 2 som orsakas av dold fetma vilket barnen kan få som följd av mammornas dåliga kostvanor under graviditeten.

Studien visar att även om man vänjer barnen av med fet kost så har de förhöjd risk för diabetes 2.

– Vi säger alltid att man är vad man äter, men det kanske också är sant att du är vad din mamma äter, säger Stephanie Bayol, en av forskarna bakom studien, till BBC News.


Läs mer:
Allt om barn: Mammors skräpmat kan skada barnen
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

2 kommentarer:

Johanna Söderlund sa...

Har du tittat på studien?

Jag antar att det är transfett och friterat fett råttorna fått.

Anonym sa...

Detta har ju varit känt länge men det verkar svårt att få det att "gå hem", både här och i andra länder. Efter att åter besökt England och barnbarnet vet jag vad man äter där! Pommes, chips, läsk och godis är vardagsmat. (De dagar jag hade hand om barnet försökte jag med det omöjliga - att kompensera resten av året med att laga nyttig mat och servera frukt till mellanmål.)Och detta gäller såväl gravida kvinnor som bran. Mycket oroande tycker jag.