onsdag 2 juli 2008

Ekologiskt gör succé i butikerna

Den ekologiska maten blir allt mer populär, skriver DN. Idag är efterfrågan betydligt större än efterfrågan vilket naturligtvis ger butikerna utrymme för prishöjningar som drabbar konsumenten. Konkurrensen mellan de olika kedjorna gör dock att de inte kan rusa iväg för långt i priserna då det skulle innebära de medvetna konsumenternas flykt till andra kedjor.

Sedan tidigare har Ica-koncernen och Konsum-koncernen egna ekologiska märken. Nu följer Axfood efter. Det beklagliga med företagens egna märken är att de försvårar för konsumenten att veta vad det är för varor man egentligen köper. Det kan vara svårt att få reda på var de odlats, paketerats osv. En ekologisk produkt är i regel nyttigare men den behöver inte vara med miljövänlig om den fraktats fram och tillbaka över jorden.

Själv väljer jag kedjornas ekologiska sortiment framför icke-ekologiska produkter (oftast i alla fall, köper inte helt och håller ekologiskt då min ekonomi för tillfället inte tillåter det) men väljer hellre ekologiska närproducerade produkter.

Det är väldigt positivt att konsumenterna har vaknat och efterfrågar produkter som är nyttiga både för människan och för miljön. Kampen är långt från över och folket måste ständigt påminnas om att vår planet är hotad. Vi är dock på god väg att säkra vår jords existens till framtida generationer.


Läs mer:
DN: Grön våg i mataffärerna
DN: Ogräs och krångliga regler hindrar bönder
DN: "Svårt att hitta råvaror av bra kvalitet"
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

1 kommentar:

Jordbiten sa...

Roligt att se att du hittade till min nygamla blogg. Det är alltid svårt när man ändrar något.
Jag väljer också ekologiskt så mycket jag kan. Tråkigt nog så skall Arla inte producera ekomjölk på ett tag. Synd!