lördag 3 april 2010

Godishysteri

Nu är det påsk igen. Högtiden har de senaste årtiondena förändrats ganska radikalt. För bara 20-30 år sedan var långfredag en viktig dag under påsken. Det var en dag för eftertanke. På TV sändes mest tråkiga kristna program, alla affärer var stängda och påsken påminde om den kristna religionen som är anledningen till att vi firar påsk.

Så är det inte längre. Nu är påsken snarare något helt urvattnat som liknar Halloween och vars syfte endast tycks handla om påskägg och påskgodis.

Jag är inte kristen själv men jag är i allra högsta grad en motståndare till konsumtionshysteri. Jag firar hellre en högtid med religiös underton än att endast fira något som syftar till att göra de multinationella företagen glada.

Påsken handlar egentligen inte om att köpa godis utan om så mycket annat. Denna förbannade hysteri som går ut på att vi ska köpa oss lyckliga är fullständigt vansinnig. Dina barn mår mycket bättre av en kärleksfull kram än ett extra-large-ägg proppfullt med godis som består av socker, glukossirap, azofärger och annat snusk. Jag menar inte att man ska vägra sina barn godis men man måste inte gå till överdrift. Samhällets normer vill att man köper kärlek till barnen istället för att ge dem kärlek.

Med dessa ord önskar jag er en glad påsk.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer: