tisdag 17 juni 2008

Är klimat ett alibi för politikerna?

Fredrik Reinfeldt planerar enligt SvD att tillsätta en speciell klimatsamordnare som på regeringens uppdrag ska samla världens ledare för en miljökonferens. Rätt genomfört och med rätt syften kan detta göra stor nytta för miljön. Fel genomfört och med fel syften blir det enorma utsläpp när världens ledare sätter sig i var sitt privatjet och flyger till Sverige för en konferens som inte når några andra resultat än att Reinfeldt får chansen att åter synas som värd för världens ledare.

Jag är ofta pessimist. Det innebär att min vardag kanske inte är lika munter som många andras men å andra sidan gör det mig till någon som kan agera väckarklocka för andra. Vad en klimatsamordnare ska kunna göra för underverk som inte en miljöminister klarar vet jag inte men det återstår väl att se.

Det som är glädjande i sammanhanget är att allt fler tar miljöfrågorna på allvar. Risken finns dock att alla blir helt eniga om vad som bör göras och att det medför att ingen debatt behövs. Utan diskussion stannar utvecklingen eftersom politik ofta är ögontjäneri. Inget händer utan ständig debatt och bevakning från media.

Så, jag är splittrad. Jag vill nog avvakta innan jag avger mitt glädjetjut, men jag faller inte heller i gråt.



Ett annat exempel på hur politik och ideologi går före allt annat är att Al Gore nu öppet tagit ställning för Barak Obama. Han anger som anledning att hundar och katter råkat illa ut under Bushs styre av USA. Men det är klart att den tidigare demokratiske presidentkandidaten ställer sig på demokraternas representants sida. Att han sedan blandar ihop detta med sina klimatdiskussioner blir bara tråkigt. Farligt kattfoder må vara tråkigt men ur en miljöaspekt är det nog betydligt värre att skicka åtskilliga ton bomber över Irak, något som både republikaner och demokrater ägnat sig åt.

Al Gore borde, om han vill att många ska lyssna på honom i miljöfrågan, lämna övrigt politik.


Läs mer:
SvD: Regeringen inrättar tung klimatpost
SvD: Gore bakom Obama
DN: Al Gore stödjer Barack Obama
Affärsvärlden: "Klimatdebatten har blivit religiös"
ETC: Dags för bilfri innerstad
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: