söndag 22 februari 2009

Rapporten som visar bra och dåliga val för ditt barn

I natt skrev jag om att Konsumentföreningen Stockholms rapport om livsmedel till barn hade kommit. Då hade rapporten ännu inte publicerats. Istället hade DN fått en förhandstitt på rapporten och publicerat två artiklar på temat.

Nu finns rapporten tillgänglig för alla. Den kan läsas i PDF-format här.

Jag publicerar sammanfattningen nedan:

Marknadsföring av livsmedel till barn 2009

Konsumentföreningen Stockholm (KfS) har för femte gången sedan 2004 undersökt utbudet av livsmedelsprodukter som vänder sig till barn, undantaget glass, godis, saft och läsk. Det skulle ha kunnat vara värre, men det skulle också ha kunnat bli mycket bättre under de år KfS gett återkoppling från konsumenterna till industrin, och industrin lovat bot och bättring.

Sammanfattning

• Bäst av nykomlingarna är Göteborgskex Brago bokstavskex med hela 58 procent fullkorn.

• Sämst av nykomlingarna är Nestlés frukostflingor Nesquik Duo, som marknadsförs som en fullkornsprodukt. Detta trots att flingorna består till 35,2 procent av sockerarter och bara innehåller 32 procent fullkorn.

• Nya produkter har tillkommit, och andra har försvunnit. Undersökningen 2005 omfattade totalt 54 produkter mot 60 produkter år 2009.

• Nytt för i år är ekologiska produkter som riktar sig till barn.

• Näringsväringsvärdena har förbättrats, men är långt ifrån tillfredsställande. Undersökningen 2005 omfattade 28 frukostflingor, varav endast 8 låg under 30 procent - tre flingor hade sockerhalter på 47-50,3 procent! I årets undersökning innehåller 45 procent av barnflingorna mindre än 30 procent sockerarter. I mejerivarorna har dock sockerhalten, i stort sett, halverats sedan första rapporten.

• Livsmedelsindustrin har infört en näringsdeklaration, GDA-märkning, på framsidan av förpackningarna. Märkningen förvirrar och är knappast till nytta för konsumenten.

• Fegmärkningen ”spår av” av allergener ökar. Nya allergener som selleri har tillkommit.

• Marknadsföring med lockbeten, i synnerhet med filmtema, har efter viss nedgång blivit påfallande vanlig.

• Marknadsföringens tonvikt har förskjutits från paketen till digitala medier, sannolikt eftersom många barn har tillgång till datorer och mobiltelefoner.

• Scans charkprodukter med ”Dennis” på förpackningarna har lägre kvalitet, mindre köttinnehåll och mer tillsatser, än motsvarande vuxenalternativ.

• ”Barnlivsmedel” är ofta betydligt dyrare än det vanliga sortimentet.



Läs mer: Luft till salu: Godis till frukost, DN: Barnens mat sämre än föräldrarnas, DN: "Söta flingor är som godis", Dagens PS: Sämre och dyrare mat till barn, Världens smaker: Reloaded: Mata dina Barn med Socker, lchf & naturlig mat: Frukostgodis och mjukkorv, Svd: Mat för barn ofta dyr och dålig, Konsumentföreningen Stockholm
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer: