fredag 25 januari 2008

Hummus - gott, nyttigt och enkelt

HummusHummus är ett gott och nyttigt pålägg. Jag äter det i perioder. När man köper hummus i butikerna så medföljer dock en massa innehåll som man inte vill ha. Burkarna från Maxo's och andra företag har en lång ingredienslista. Därför tänkte jag skriva ner mitt recept.

Det här behöver du:

Cirka 400 gram kikärter
1 msk ljus tahini
1-2 klyftor vitlök (pressade)
2 msk färskpressad citron
1 msk olivolja, eller annan olja, ex rapsolja

Ta cirka kikärterna som du blötlagt och kokat. Man kan också ta konserverade kikärter men jag undviker gärna det. Behåll spadet från koket.

Lägg ärtorna, tahinin, vitlöken, citronsaften och oljan i matberedaren. Och kör tills det blir slätt. Häll sedan i någon deciliter spad från kikärterna och starta åter maskinen så smeten får ungefär samma konsistens som grädde.

Därefter kan man lägga i lite vad man känner för. Egentligen räcker det innehållet men man kan, om man vill ha mer smak, tillsätta chilipulver, paprika, salt, peppar, tomat, pinjenötter eller något annat som man har hemma.

Bred på smörgåsen och använd istället för smör och pålägg. Själv brukar jag ha några salladsblad på. Hummus är både nyttigt och gott.

Hummus passar såväl vegetarianer som de som följer glykemiskt index, GI. Viktväktarna rekommenrar också hummus så det verkar vara okej enligt de flesta hälsoteorierna.

I den arabiska världen används hummus till en mängd maträtter och som dipp. Någon kanske finner det gott men jag har aldrig riktigt förstått tjusningen med det.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Inga kommentarer: